Wskazówki jak gotować zdrowo (czesc 2)

Zioła

Zioła kulinarne to rośliny liściaste, które dodają smaku i koloru wszystkim rodzajom posiłków. Są również bogate w fitoestrogeny chroniące zdrowie. W wielu przypadkach zioła mogą zastąpić smak soli i oleju.

Pamiętać:

  • Zioła są delikatnie aromatyzowane, więc dodaj je do gotowania w ciągu ostatnich kilku minut.
  • Suszone zioła są mocniej aromatyzowane niż świeże. Z reguły jedna łyżeczka suszonych ziół to cztery łyżeczki świeżych ziół.
  • Oprócz wzbogacania dań mięsnych zioła można dodawać do zup, pieczywa, musztard, sosów sałatkowych, octów, deserów i napojów.
  • Zioła takie jak kolendra, imbir, czosnek, chili i trawa cytrynowa są szczególnie przydatne w przepisach na smażenie na bazie warzyw.

Propozycje kanapek

Aby kanapka była jeszcze zdrowsza:

  • Przełącz na chleb pełnoziarnisty lub pełnoziarnisty o zmniejszonej ilości soli.
  • Ogranicz wysokotłuszczowe produkty do smarowania, takie jak masło czy margaryna. Nie przegapisz masła, jeśli twoja kanapka ma już kilka smacznych składników.
  • Używaj dużo nadzienia warzywnego lub sałatkowego
  • Ogranicz spożycie produktów do smarowania o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych, takich jak masło i serek śmietankowy. Zastąp je cienkim masłem orzechowym lub innymi pastami orzechowymi, hummusem, niskotłuszczowymi pastami serowymi lub awokado.
  • Kiedy tylko możesz, wybieraj składniki o obniżonej zawartości tłuszczu, takie jak niskotłuszczowy ser lub majonez.
  • Postaraj się ograniczyć spożycie przetworzonego mięsa. Zamiast tego używaj ryb, takich jak łosoś, tuńczyk lub sardynki.
  • Ciesz się zapiekanymi kanapkami z fasolką po bretońsku.

Ogólne sugestie dotyczące zdrowego gotowania

Zdrowe metody gotowania obejmują:

  • Gotować na parze, piec, grillować, dusić, gotować lub podgrzewać potrawy w kuchence mikrofalowej.
  • Zmodyfikuj lub wyeliminuj przepisy, które zawierają masło lub wymagają smażenia na głębokim tłuszczu lub smażenia w tłuszczu zwierzęcym.
  • Unikaj dodawania olejów i masła; zamiast tego używaj naczyń z powłoką zapobiegającą przywieraniu.
  • Nie dodawaj soli do potraw podczas gotowania.
  • Usuń skórkę z kurczaka i odetnij tłuszcz z mięsa.
  • Jedz więcej świeżych warzyw i roślin strączkowych.
  • Jedz więcej ryb, które są bogate w białko, ubogie w tłuszcze i bogate w niezbędne kwasy tłuszczowe omega-3.

Inne wskazówki

Sugestie obejmują:

  • Poświęć trochę czasu na prezentację. Bardziej prawdopodobne jest, że posiłek spodoba się, jeśli będzie atrakcyjny wizualnie i smaczny.
  • Niech każdy posiłek będzie okazją. Nakryć do stołu. Jedz z rodziną. Daj sobie możliwość delektowania się jedzeniem bez zakłóceń, takich jak telewizja.
  • Długotrwała deprywacja, taka jak dieta awaryjna, nie działa. Pozwól sobie na okazjonalną ucztę bez poczucia winy.
  • Mniej prawdopodobne jest przejadanie się, jeśli jesz powoli i delektujesz się każdym kęsem.

Rzeczy do zapamiętania

  • W wielu przypadkach ulubione przepisy można modyfikować tak, aby oferowały niższą zawartość tłuszczu.
  • Wybierz gotowanie na parze, pieczenie, grillowanie, duszenie, gotowanie lub gotowanie w kuchence mikrofalowej zamiast smażenia na głębokim tłuszczu.
  • Używaj naczyń z powłoką zapobiegającą przywieraniu.
  • Kuchenka mikrofalowa lub gotuj warzywa na parze zamiast je gotować, aby zachować składniki odżywcze.

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.