KLUB SEAT CORDOBA
Forum miłośników marki Seat Cordoba

Instrukcje - Wymiana kostki stacyjki - MANUAL

chris2233 - 2011-09-08, 15:56
Temat postu: Wymiana kostki stacyjki - MANUAL
Owa kostka stacyjki jest uniwersalna w autach grupy VAG (Polo, Golf II III, Jetta II, Vento, Caddy 1995-2004, Corrado, Passat B3 B4, Lupo), Seatach (Arosa, Cordoba, Ibiza, Toledo)

A więc zabieramy się do pracy....
Czas operacyjny ok. 1h, narzędzia jakie potrzebujemy to:

- śrubokręt płaski
- śrubokręt krzyżakowy, w miarę jak najmniejszy
- dwa klucze oczkowe płaskie 13'
- klucz nasadowy 24'
- klucz "imbus" nie pamiętam niestety rozmiaru, ale z tych mniejszych
- jedno piwo, bądź więcej w zależności ile jesteśmy w stanie wypić w ciągu tej jednej godziny :D

Zabieramy się do pracy:

- odpinamy akumulator (wystarczy odpiąć masę)
- jeśli mamy poduszkę powietrzną, to z tyłu kierownicy są dwa otwory, w których są śruby typu "imbus" trzymające poduchę.



- Odkręcamy je i air bag'a wyciągamy i odpinamy wtyczkę przy niej



Na poniższym zdjęciu widzimy odpiętego air-bag'a:



- odkręcamy kierownicę kluczem nasadowym 24' i odkładamy ją na bok

UWAGA !!! jeśli posiadamy poduszkę powietrzną, to KONIECZNIE przed zdjęciem kierownicy odpinamy jeszcze jedną wtyczkę od poduchy, która znajduje się pod kierownicą:



- po zdjęciu kierownicy widzimy układ przełączników zespolonych. Są przykręcone na 3 śrubki. Odkręcamy je śrubokrętem płaskim.
- odkręcamy dwu-częściową plastikową osłonę stacyjki (2 wkręty od spodu)
- wyciągamy WSZYSTKIE wtyczki idące do stacyjki i przełączników zespolonych i wyciągamy przełączniki

- na zdjęciu widzimy układ przełączników z gniazdami na wtyczki



- a na poniższym wtyczkę idącą do kostki stacyjki:



- odkręcamy śrubę typu "imbus" (nieco większa niż od air bag'a) po lewej stronie stacyjki:



- odkręcamy śrubę wraz z nakrętką widoczną na zdjęciu (klucz 13', potrzebne będą dwa), przy pedałach:



- wyciągamy cały drążek kierowniczy wraz ze stacyjką, uważając na sprężynę abyśmy jej nie zgubili!!!
- dopiero teraz mamy dostęp do kostki stacyjki, która jest przykręcona jedną malutką śrubką na śrubokręt krzyżakowy, otwór tej śrubki widać na zdjęciu:



- odkręcamy w/w śrubkę, wyciągamy ręką kostkę stacyjki, wkładamy nową i przykręcamy ją z powrotem
- wkładamy drążek kierowniczy uważając, żeby wszedł nam na wieloklin przy pedałach. Nie zapominamy oczywiście o sprężynie, która ma się znajdować pomiędzy drążkiem a jego mocowaniem przy śrubie, tak jak widzieliście na pierwszym foto
- przykręcamy śrubę przy mocowaniu drążka i resztę rzeczy w odwrotnej kolejności niż to napisałem wcześniej ;)
- dopijamy resztki piwka i cieszymy się z własnoręcznie przeprowadzonej naprawy i zaoszczędzeniu nawet 100zł (jak w moim przypadku) :)

Co do samej kostki stacyjki: wystrzegajcie się kostkek żółto-białych, głównie marki TOPRAN. Na Allegro w cenie 10zł. Psują się nawet po kilku dniach, u mnie na szczęście wytrzymała rok czasu...
Jeśli nie chcemy pakować się w oryginał (od 100zł w górę), to polecam kostki marki Febi w cenie ~40zł, albo nawet Meyle za ~20zł :ok:

Gryniu - 2011-09-08, 20:28

a takie moje małe pytanko bo też mam do wymiany kostkę bo jak się auto nagrzeje to nie da rady bez odcisku na palcu odpalić :D czy przy roczniku 94 jest ta sama czynność j/w?
chris2233 - 2011-09-09, 07:13

Gryniu napisał/a:
a takie moje małe pytanko bo też mam do wymiany kostkę bo jak się auto nagrzeje to nie da rady bez odcisku na palcu odpalić :D czy przy roczniku 94 jest ta sama czynność j/w?


Powinno być tak samo. :)

wasek41 - 2011-09-11, 10:30

Gryniu napisał/a:
a takie moje małe pytanko bo też mam do wymiany kostkę bo jak się auto nagrzeje to nie da rady bez odcisku na palcu odpalić :D czy przy roczniku 94 jest ta sama czynność j/w?

Ta to samo. Też wymieniałem kostkę tym sposobem. Tylko musisz pamiętać ułożenie kierownicy żeby przykręcic ją tak samo. a najlepiej przejeć sie po prostej to będziesz widział czy kierownica równo jest obsadzona.

Karim - 2011-09-12, 20:30

Ja zrobilem to w prostszy sposob, zdjolem plastikowa oslone dolu i gory kierownicy i wypiolem kostke od stacyjki, czas pracy 20 minut, i pojechalem dalej ;p
wasek41 - 2011-09-13, 06:24

Karim napisał/a:
Ja zrobilem to w prostszy sposob, zdjolem plastikowa oslone dolu i gory kierownicy i wypiolem kostke od stacyjki, czas pracy 20 minut, i pojechalem dalej ;p


widocznie masz inna stacyjke.

kalyyy - 2011-09-19, 18:23

witam wymienialem kostke ale niestety nie dziala ... na starej jakos tam kreci na nowej 0 odzewu ale nie o to chodzi mam 2 pytania, jak wcisnac tą srubke co jest na zdjeciu spowrotem po wlozeniu drazka srubka nie bardzo chce tam wejsc spowrotem, przy zdejmowaniu kierownicy chyba cos sie stalo z tasma ktora jest w srodku chyba od poduszkli bo caly czas swieci sie kontrolka od poduszki czy kierownice mozna rozlozycz i ta tasme da sie jakos skrecic na nowo samemu ?
Gryniu - 2011-09-19, 19:05

kalyyy napisał/a:
witam wymienialem kostke ale niestety nie dziala ... na starej jakos tam kreci na nowej 0 odzewu ale nie o to chodzi mam 2 pytania, jak wcisnac tą srubke co jest na zdjeciu spowrotem po wlozeniu drazka srubka nie bardzo chce tam wejsc spowrotem, przy zdejmowaniu kierownicy chyba cos sie stalo z tasma ktora jest w srodku chyba od poduszkli bo caly czas swieci sie kontrolka od poduszki czy kierownice mozna rozlozycz i ta tasme da sie jakos skrecic na nowo samemu ?


a na jaką kostkę wymieniłeś? jak na jakiś tani zamiennik to tak możne być ze zero odzewu ja kupilem używana oryginalna i działa jak w nowym aucie lekko wszystko, sprawdź czy wszystko poprawnie podłączyłeś. Tą śrubkę najlepiej najpierw włóż w ta miejsce w kostce a później kostkę włóż na swoje miejsce jednocześnie lekko dokręcając śrubkę i powinno pójść sprawnie a co do poduchy to nie wiem bo ja mam bez i poszło szybko i sprawnie :)

kalyyy - 2011-09-19, 20:02

chodzilo mi o srube mocujaca drazek kierowniczy ( miedzy pedalami) a co do kostki to dziewczyna kupowala i to zapewne jakis zamiennik bo mowila ze 20 zl zaplcila
wasek41 - 2011-09-20, 15:09

U mnie na drazku jest frez na srube. Musisz ustawic tak drazek zeby sruba wtrafila na ten frez
Gryniu - 2011-09-20, 18:54

wasek41 napisał/a:
U mnie na drazku jest frez na srube. Musisz ustawic tak drazek zeby sruba wtrafila na ten frez


u mnie również takie coś było

kalyyy - 2011-09-20, 21:23

tak tak znalazlem frez, do poradnika proponuje dodac że drążek lubi sie kurczyc :p tzn po wyciagnieciu go ze swojego miejsca lubi sie "skrócić" tzn mi sie schowal okolo centymetra i dopiero po dokladnym objezeniu ze cos nie gra doszedlem do tego ze mozna go wyciagnac :p i dla tych ktorzy maja poduszki uwazac przy zdejmowaniu kierownicy pod spodem jest dodatkowa wtyczka ktora widac po zdjeciu plastikowej oslony wiec najpierw odrecic dolna oslone a pozniej zdjac kierownice ;) i delikatnie .... ;p
Ferbus - 2011-09-21, 20:24

Ja właśnie jestem po wymianie kostki...
Pragnę dodać, że wydaje mi się że nie każdy będzie miał śrubę na imbus po lewej str. stacyjki... Pamiętam że w Cordobie miałem tą śrubę co się łamie łepek przy dokręceniu i zostaje półokrągły... W Vento również miałem półokrągłą główkę tej śruby, lecz naciąłem ją i wykręciłem płaskim śrubstakiem :)

Reszta jak w wyżej napisanej instrukcji :D

Pzdr.

chris2233 - 2011-10-06, 12:29

kalyyy napisał/a:
witam wymienialem kostke ale niestety nie dziala ... na starej jakos tam kreci na nowej 0 odzewu ale nie o to chodzi mam 2 pytania, jak wcisnac tą srubke co jest na zdjeciu spowrotem po wlozeniu drazka srubka nie bardzo chce tam wejsc spowrotem, przy zdejmowaniu kierownicy chyba cos sie stalo z tasma ktora jest w srodku chyba od poduszkli bo caly czas swieci sie kontrolka od poduszki czy kierownice mozna rozlozycz i ta tasme da sie jakos skrecic na nowo samemu ?


Co do poduchy: widocznie wymieniałeś kostkę przy podłączonym aku i dlatego Ci się świeci kontrolka od niej. Naprawa tego wyłącznie poprzez skasowanie błędu poprzez VAG.

Kierownicę można rozłożyć. W jej środku jest nawinięta taśma-przewód od poduchy.
Wystarczy zdjąć plastikową zaślepkę od tyłu kierownicy i na nowo nawinąć taśmę.

[ Dodano: 2011-10-06, 13:32 ]
kalyyy napisał/a:
tak tak znalazlem frez, do poradnika proponuje dodac że drążek lubi sie kurczyc :p tzn po wyciagnieciu go ze swojego miejsca lubi sie "skrócić" tzn mi sie schowal okolo centymetra i dopiero po dokladnym objezeniu ze cos nie gra doszedlem do tego ze mozna go wyciagnac :p i dla tych ktorzy maja poduszki uwazac przy zdejmowaniu kierownicy pod spodem jest dodatkowa wtyczka ktora widac po zdjeciu plastikowej oslony wiec najpierw odrecic dolna oslone a pozniej zdjac kierownice ;) i delikatnie .... ;p


Zapomniałem o tym wspomnieć w swoim manualu, o tej wtyczce od poduchy. ;)
Już to poprawiłem i przy okazji dodałem kilka nowych zdjęć - teraz powinno być dobrze. :)

Też na początku nie zauważyłem tej wtyczki i przy zdejmowaniu kierownicy cała taśma wyleciała mi z kierownicy. Musiałem na nowo ją nawijać na kierę. ;)

ardo - 2012-04-25, 20:27

Karim,
moze mi podpowiesz jak sciagles boczne oslone mam ja luzno ale nie moge wyciagnac. cos ja jescze blokuje moze musze sciagnac kierownice? niechicialbym tego robic

vciq - 2012-05-02, 18:31

Robił to ktoś w Cordobie po lifcie ? Dzisiaj się za to zabrałem a tu kupa... W mojej małej z 2000 roku(silnik 1.6)
na dole kolumny nie ma śruby. Jest sprężyna i Kardan. Obecnie mam rozkopane pół auta...
Jestem mechanikiem ale motocyklowym, także potrzebuje delikatnej pomocy:)

Czy należy ściągnąć stacyjkę z drążka odpowiednim ściągaczem? Czy może zbić kardana?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group